fbpx

Vinterförvaring av din hoj.

Hur mår din Mc egentligen?

Det har varit en lång säsong och mc’n har förhoppningsvis använts flitigt. Nu är det snart höst igen, vare sig vi vill eller inte. Då är det dags att tänka på det bästa man har, (nåja, det näst bästa då.) Så slipper man stå där efterklok i vår när verkstan är fullbokad. Dessutom så mår mc’n mycket bättre med nya oljor mm i systemen. Continue reading

DK föreslår lättnader i körkortsproven

Transportstyrelsens förslag om förändringar i manöverproven för MC-körkort får påbackning från Diskrimineringskommissionen, DK, som menar att förslaget är urholkat då det inte leder till att andelen kvinnliga körkortselever ökar.

Idag är endast en tiondel av alla som tar A-behörighet kvinnor. Därför vill DK att vissa moment i körprover ska tas bort samt att alla som vill får välja en egen manöverbana med mindre och långsammare manövrar.
Enligt tidigare publicerat förslag från Transportstyrelsen ska mindre tid läggas på manövrar i låg fart och fokus ska istället flyttas till övningar där riskerna är störst – ute i trafiken, i kurvor och i korsningar.
I sitt remissvar applåderade Sveriges MotorCyklister, SMC, förslaget eftersom vi tror att det leder till ökad trafiksäkerhet.

Till skillnad mot SMC ställer sig däremot Diskrimineringskommissionen, DK, frågande till om förslaget verkligen leder till någon skillnad och om det får fler kvinnor att köra motorcykel.
Därför vill DK gå ännu längre och ta bort vissa av de traditionella momenten i förarprovet. De moment som ska utgå är höghastighetsbroms, högfartsbanan, kurvtagning och körning i trafik. Dessutom ska både kvinnor och män, som haft B-behörighet i minst fem år sammanhållande, få välja en egen liten manöverbana som passar dem bättre. Svängradien i den så kallade garagevändningen ska inte vara lika stor och hastigheten inte lika hög.

Idag räknas hastighet på 5km/h som krypkörning, men DO vill fastslå att ingen ska behöva överstiga 2km/h i sin lågfartsmanöver. Dessutom ska ingen behöva riskera att sätta ner en fot och därmed bli kuggade vid uppkörning. Detta ska ske genom att alla förses med fästen i fotpinnarna som håller fötterna på plats.

Idag räknas hastighet på 5km/h som krypkörning, men DO vill fastslå att ingen ska behöva överstiga 2km/h i sin lågfartsmanöver. Dessutom ska ingen behöva riskera att sätta ner en fot och därmed bli kuggade vid uppkörning. Detta ska ske genom att alla förses med fästen i fotpinnarna som håller fötterna på plats.

SMC ser med spänning fram emot motorcykelkollektivets reaktioner på detta förslag.
Diskussionerna har redan efter Transportstyrelsens förslag varit heta.
Nu föreslås ytterligare lättnader i proven samt långsammare manövrering med mindre svängradier.

Jag hoppas att detta blir verklighet. I flera år har jag försökt ta körkort men inte lyckats eftersom jag inte törs bromsa hårt eller hänga med i trafikrytmen när vägen svänger, säger Enok Förthio, en av dem som väntar ivrigt på att DK:s motförslag gällande MC-körkort ska bli verklighet.

Nu när du har läst allt, ta en extra koll på införandedatumet. April April….

JUST RIDE!

We have developed a fresh, new brand identity based on those whose opinion matters most: our riders. It can be summed up in two words: Just Ride. Our new brand attitude is about how riders feel when they’re on the road. It’s about the care, attention and innovation we put into our tyres. Giving riders the confidence that they’re safe and protected – so they can just concentrate on riding. More freedom. More adventure. More exhilaration. Just Ride. Watch our new brand film to find out more. Se filmen

Dunlop Geomax MX53 named CROSS Magazin ’Product of the Year’

  • CROSS Magazin impressed by tyre’s versatility and longevity
  • Geomax MX53 offers off-road performance on intermediate to hard terrains
  • Developed in MXGP and Supercross championships

Dunlop Geomax MX53 has been awarded CROSS Magazin’s ‘Product of the Year’ award in recognition of the motocross tyre’s wide range of performance and longevity after extensive testing. 

In its January 2021 issue, CROSS Magazin presented Geomax MX53 as its ‘Product of the Year’ for 2020, explaining that its performance window as an intermediate to hard motocross tyre and durability after varied testing was not only an improvement over its predecessor, Geomax MX52, but outstanding by itself. 

With Geomax MX53, CROSS Magazin concluded that Dunlop “accomplished the feat of improving a product that was already proven to be good and, as a result, in great demand. The previous product, Geomax MX52, was often the favourite with a wide range of buyers, as this tyre represented a very good compromise between performance and longevity.”1

Compared to its predecessor, Geomax MX53 has an even wider scope of application, enhanced handling, better braking performance and feedback. CROSS Magazin’s experts were impressed by these characteristics, noting its “best possible compromise” between grip and durability. “The Geomax MX53 has been checked by us on various routes and in a long series of tests and, in our opinion, comes very close to this desired balance [between grip and durability],” they wrote. 

MX53 is a key part of the Geomax motocross range, and is particularly designed as an intermediate product for use on mid to hard terrain. The Dunlop Geomax range also includes MX12, for sand and mud, and the highly acclaimed MX33 for soft to mid terrain. Together, the Geomax family is trusted by leading manufacturers as original equipment and by winning riders and teams in championships such as the FIM Motocross World Championship (MXGP) and Monster Energy Supercross.

Luca Davide Andreoni, Marketing Manager, Dunlop Motorcycle Europe: “While testing the new MX53 with our riders, we realised how our R&D efforts and experience in racing all over the world turned out into a really balanced product for both racers and amateur riders. CROSS Magazin’s experts were clearly impressed by its even wider range of usage compared to its predecessor and its balance between performance and longevity. We’re very proud of their Product of the Year award.”

END

1 Quotes translated from original German. Issue 1/2021, CROSS Magazin (DE). Article: PRODUKT DES JAHRES: DUNLOP GEOMAX MX-53

VINTERFÖRVARING!

Hur mår din Mc egentligen?

Det har varit en lång säsong och mc’n har förhoppningsvis använts flitigt. Nu är det höst igen, vare sig vi vill eller inte. Då är det dags att tänka på det bästa man har, (nåja, det näst bästa då.) Så slipper man stå där efterklok i vår när verkstan är fullbokad. Dessutom så mår mc’n mycket bättre med nya oljor mm i systemen.

Vinterförvaring av din Hoj?

Passa på att lämna in din mc för service/reparation eller andra åtgärder nu i höst, och du får 20% rabatt på allt arbete. Självklart så ställs mc’n i uppvärmt larmat och torrt utrymme, och batteriet demonteras och underhållsladdas under vintern. Vinterförvaringen kostar 250:-/månad, underhållsladdning av batteri ingår självklart. Vi kan ev. ombesörja hämtning av din mc till en låg kostnad. Allt din mc behöver, kan lika bra göras nu som till våren.
Det kommer inte att bli billigare.

MC Doktorn